LBMA Logo
Ziņo vačlīdere Sintija:

Pārgājiens Ventspils - Esbjerga ir veiksmīgi noslēdzies ar negaidītu balvu "Spectacular Arrival". Bet par visu pēc kārtas.

Pie Ķīles kanāla nonākam 6.jūlija vēlā vakarā. Piestājam uz pāris stundām Tiessenuai, jo slūžas veras vaļā tikai 3.30 naktī. Caur slūžām izejam vieni paši. Dodamies pa kanālu, uzmanoties no mazajiem pārcēlējprāmīšiem, kas ik pa laikam nebrīdinot uzsāk gaitu pāri kanālam tieši mums priekšā. Neierasti pēc 5 dienām jūrā redzēt zaļus krastus un - tik tuvu!


Pēcpusdienā esam jau kanāla otrā galā. Izeja no Ķīles kanāla mazliet sarežģītāka - jahtas ļoti mērķtiecīgi cenšas salīst slūžās. Esam iekšā, bet mums jāstāv tuvu blakus biedējoši lielam kuģim, kurš ieejot uzvērpis ūdenī pamatīgu virpuli un mazliet sarežģī mūsu ienākšanu. Bet lieliska komanda visu prot nomenedžēt un droši noturēt jahtu pie pontona.

Izejot ārā no Elbas Ziemeļjūrā, vačlīdere Sintija navigē Mārtiņu Junioru, kurš dažās dienās ir kļuvis par diezgan precīzu Spaniel "autopilotu" un izmanto ikvienu iespēju stūrēt. Dažu stundu laikā navigēšanas uzdevums kļūst par abu iecienītāko datorspēli, kur vairāku stundu garumā galvenais uzdevums ir NEnoķert "pokemonus" (citus kuģus, jahtas, bojas, seklumus).

Elbā vēl uzpildām dīzeli (2,36 EUR litrā!) un dodamies jūrā. Ejam ārā ar grotu 2.rēvē, jo gatavojamies pūtienam un viļņiem, kuri drīz arī ir klāt, nedaudz pārspējot mūsu un laika prognozes ekspektācijas. 25-33 mezglu vējš sākumā pūta skaisti no sāna kā solīts prognozē, bet vēlāk jau pamazām iegriezās ciešāk, ievērojami samazinot mūsu ātrumu Tall Ships Races virzienā. Prognozes par ierašanos Esbjergā laikā sāk sarukt. Pa nakti ejam tikai ar grotu, esot gatavi pēkšņam gāzienam, kurš tomēr neatnāca. Bet vējš joprojām turas ap 30 mezgliem un nu jau gandrīz purnā. Ir jāiet diezgan cieši, lai dotos Esbjergas virzienā. Pret rītausmu saprotam, ka ar šādu ātrumu uz Tall Ships Races sākumu nepaspēsim. Pie vača maiņas uzvelkam armēto foku un sākam lidot divreiz ātrāk (ap 7-8 mezgliem) Esbjergas virzienā.
Sintija un Dāvis pēc 03-06 nakts vača tikko bija ieslīguši saldā pēcvača miedziņā, kad viņus pamodina kapteines Signes kliedziens: foks saplīsis! Tūlīt arī izskan precizējums - nevis saplīsis, bet pilnībā eksplodējis! Foku nost! Ātri! Lecam augšā, velkam atpakaļ slapjos kombinezonus virsū pēdējām sausajām drēbēm un dodamies atpakaļ uz klāju. Cīņa par foka dabūšanu lejā ieilgst, jo bura ir ļerpatās, un dažas no tām spītīgi turās pie falles, kas nav nekādi dabūjama lejā. Buras priekšējais līķis ir noplīsis pilnībā un palicis štagā. Tas ir neticami, cik liels spēks var būt dažām ļerpatām 30 mezglos vēja. Šī cīņa kļūst bezjēdzīga, tādēļ Sintija ierosina - nazis! Ulfs šo manevru izpilda cietu seju. Esam tikuši pie jauna karoga, falle ir štagas galā, bet vismaz lielākās buras atliekas vējš vairs nerauj ārā no džakuzi. Atvelkam elpu.

Vēl līdz Esbjergai palikušas aptuveni 8 jūdzes. Tūdaļ esam klāt! Tālāk dodamies uz ostu ar ierēvētu grotu, tam pievienojam motoru un dziesmu "Mūsu karogs ir meiteņu brunči!" (lai gan vairāk izskatījās pēc biksēm). Vējš konstanti turās ap 30 mezgliem, vilnis ap 2-3 m. Mazliet jau kavējam, bet esam jau gandrīz klāt. Beidzot!


Pāris minūtes vēlāk reliņos iesietais (veselais) foks sāk smelt jūras ūdeni un pamazām slīdēt nost no klāja... Nē!
Dodamies glābt. "Slapji forā" jau ir mūsu otrais vārds. Palīgā Sintijai un Ulfam nāk spēcīgais Mārtiņš. Cīņa bija spraiga, jo burā jau bija sakrājies ūdens.... Bet uzvarējām! Buru lejā! Diemžēl buras ievilkšanas manevra laikā cieta Patrīcijas koja, kurā satecēja lielākā daļa sasmeltā jūras baseina. Vēl viena atelpa.

Bet ne uz ilgu. Pēc ~20 min norīstās motors un pazūd apgriezieni. Top skaidrs, ka motors ir nesaskaņojot aizdevies brīvdienās. Mums joprojām ir ierēvēts grots, ap 30 mezglu vējš, 2-3 no vilnis un ir pilnībā skaidrs, ka bez motora iekšā ostā netiksim. Un arī bez motora nevarēsim noņemt grotu. Tiek pieņemts lēmums nosūtīt Pan Pan signālu 16.kanālā un lūgt palīdzību, lai tiekam ievilkti ostā. Jaunāko komandas biedru sejas salonā ir manāmi satrauktas. Vai viss kārtībā? Nemelojam. Nav kārtībā, bet viss tiek kontrolēts.

Pēc brīža AIS redzam, ka SAR laiva jau dodas mūsu virzienā ar ~30 mezglu ātrumu. Cik operatīvi! Priecīgā satikšanās ar jaunajiem oranžajiem labākajiem draugiem bortā un velkamā gala uzlikšana izvēršas par vēl vienu ekstrēmi slapju piedzīvojumu forā. Just another (wet) day at the office. Bet drīz jau esam ceļā uz ostu. Tuvojoties ostai, SAR laiva mums palīdz nostāties pret vēju, lai varam droši nolaist grotu. Pēc tam SAR paņem mūs bortā, laipni ievelk ostā un pietauvo bortā citām TSR jahtām, kuras mūs jau satraukti sagaida un palīdz pieparkoties. Armētā foka atliekas, kas joprojām plīvo štagā, šo ierašanos padara īpaši dramatisku arī vizuāli.
- What happened?
- Jib expired!


Mūsu ienākšana Esbjergā izrādījās tik dramatiska un iespaidīga, ka uzreiz pēc Crew parādes tikām saukti uz skatuves, lai saņemtu īpašo balvu "Spectacular Arrival". Esam sākuši Tall Ships Races 2022 ar balvām jau tikko ierodoties, tad nu ceram tā arī turpināt.


Paldies visiem, kas juta līdzi un palīdzēja mums droši ienākt ostā un pietauvoties. Mūsu kontā tagad ir neatsverama burāšanas pieredze, kuru nenovēlam citiem, bet lepojamies ar paveikto - ja jūrā kas atgadās, galvenais ir saglabāt mieru un veikt vajadzīgās darbības, lai droši nonāktu krastā! Komandā visi sveiki, veseli un laimīgi, baudām Tall Ships Races krasta dzīvi.



Loading Conversation